keskiviikko 29. elokuuta 2007

Päin ajamista ja protestointia


4-8 m/s maatuulta

Ajettiin päin. Oma syy. Tarkalleen ottaen meitä päin ajettiin, mutta se oli meidän syy. Tilanne oli seurausta perusahneudesta ylämerkkitilanteessa, jossa oltiin taiteiltu itsemme mahdottomaan tilanteeseen. Tehtiin rankkarit ja se siitä. Vahingot rajoittuivat pieneen naarmuun meidän veneessä. Sijoitus päivän toisessa lähdössä ei ollut kummoinen. Ensimmäisessä lähdössä sen sijaan puskettiin ”kympin sakkiin”.

Päivän kolmanteen ja neljänteen lähtöön tuuli keveni merkittävästi. Venekuntien potentiaali toisiaan vastaan muuttui. Selvästi on niin, että osaamme kovan tuulen tellit suhteellisesti paremmin. Ensimmäisen päivän kovatuulisissa lähdöissä vauhti olisi riittänyt korkeammallekkin, mutta lähdimme aina väärästä päästä linjaa ja laji muuttui ohitustalkoiksi. Nyt lähdöt onnistui paremmin, mutta kyyti ei oikeen meinaa piisata.

Päivän viimeisen lähdön maaliintulossa sattui epäselvä tilanne. Vendasimme maalilinjan tuntumassa kilpailevan veneen alle. Venekunta väitti väistäneensä meitä ja protestoi. Saksalaistiimiltä sujui näppärästi vakuuttavan todistajakaartin rekrytointi ja tilanne näytti suorastaan ”paskalta”. Tarpeeton DSQ lähdöstä, jossa olimme sijalla 13 ei maistuisi. Illan spennajaisten jälkeen tilanne kääntyi meidän eduksi. Jury uskoi perättömät väistö puheet, mutta katsoi meidän vendan olleen valmis ja totesi vain, että ”sietikin väistää”.

Nyt olemme kokonaistilanteessa sijalla 16. Huomiseksi luvattu kevyt tuuli huolettaa.